welcome

Sunday, July 25, 2010

...tragedi 24/07/2010...

tanggal 24 july 2010,, aku n family bertolak ke melaka pada jam 12.30 pg..lewatkn..sebenarnya bertolak pada jam2 begini adalah perkara yang biasa bg family aku,, tmbahan lg tunggu ayah aku balik dri keje bru la kitorg bertolak..biasa la kalau dah tgh malam kn,, semua penumpang tido la.. nk buat ape lg..aku pon dah sememangnya mengantuk,, 1/2 jam naik kreta,, trus zZzZz...kitorg pergi 2 buah kreta..1 viva,, 1 lg kelisa..kelisa ayah aku drive,pnumpang ma,k.long + baby (dlm kndungn) dan eqal (anak k.long)..naik viva plak abe (driver), k.mira (isteri abe), intan (anak abe, 1thun 4 bln),k.ngah n aku..kitorg nk pergi melaka sebab nk hntar k.long, sbb abe long da blik sbb dia keje + mkn angin..family aku semua blik sebab ayah aku nk operate tlang belakang tp xjd sbb ad kes2 tertentu..adik aku yg bongsu xikut sbb dia skolah..rancangan asal kitorg,, hantar k.long~~ph2 jln2 kat melaka..hr ahad ayah,ma, abe,k.mira n k.ngah bertolak balik..aku plak naik bas dri melaka trun kat bangi sbb aku blajar kat bangi..OTW blik hantar k.ngah kat jerantut..tp ALLAH Maha Besar..benarlah kita yang merancang tp DIA yg menentukan..sampai di Paka, aku yg sememangnya da "xsedarkn diri" (tido) mmg xtahu ape yg berlaku..tp berdasarkn crita2 org yg tgk n sedar,, so aku boleh la nk ceritakn utk pembaca blog aku ni..alkisahnya,, abe aku yg drive viva follow ayah aku yg drive kelisa..smpai kat traffic light,, ayah aku berhenti kat lorong belah kiri, dalam kreta kelisa ayah n k.long xtido, ma je yg tido..ph2 ayah tgk ad 1buah kreta dr blakang dgn kelajuan sederhana laju, tp mcm xnk berhenti (mcm nk langgar lampu isyarat merah la), ph2 ayah gtau k.long "tgk keta 2"..k.long pndang belakang k.long tnya " knp ngn viva 2"..ph2 viva 2 potong kreta ayah aku,terus naik atas pmbahagi jalan,langgar tiang lampu, tayar kreta yg belakang terangkat n kreta bergerak dlm jarak 500 m ps2 kreta langgar plak traffic light, ph2 kreta 2 terbalik n berpusing, then maybe ayah tgk plat keta pas2 ayah ckp " Ya Allah, abe...abe..abe..!!!"..k.long yg terpinga-pinga ingt kreta abe dr blakang nk langgar kreta yg terbabas 2,, rupa2nya kreta yg terbabas 2lah kreta abe..k.long yg pregnant 2 kluar dr kreta ps2 jerit kat abe sruh matikn enjin kreta sbb enjin kreta berasap..ayah aku pgl abe,ph2 abe bunyikn hon bg isyarat yg dia sedar..dlm kreta 2 abe n k.mira je yg sdar,, aku ngn k.ngah kat belakang 2 xtau pape dah..aku sedar2 aku kat atas hilux,, aku nmpak k.ngah aku terbaring kat dpn aku, ps2 aku nmpak 'abg bju oren' 2 @ 3 org dia bgtau jgn tido..aku tgk je la kat akak aku yg tgh mngerang kesakitan..sampai kat klinik aku pon duduk kat ats simen, aku ps2 ad org bka pntu dpn hilux 2, aku tgk ma aku, aku pon pergi la, aku pggl ma aku, ma aku tgh dukung intan, intan lngsung xnanges, padahal dia cdera jgk..aku nk tnya ma aku ape yg brlaku n kitorg nk pergi mna sbb mmg aku xingt pape, ps2 ma aku suh aku dduk, aps2 aku dduk blik kat simen 2 smbil imbas blik ape yg berlaku..aku perah kepala otak smpai skit kepala aku, brula aku ingt aku OTW ke mlaka..ps2 ktorg ke Hospital Kemaman naik ambulans..nenonenoneno,, smpai kat unit kecemasan..lpas xray sgla bgai Dr msuk,, check2,, dia suh kami msuk wad,, 4org skali msuk beb..aku n k.ngah kat wad pompuan, k.mira n intan kat wad knak2..abe yg drive xde pape pon,, tp dia sdih maybe rasa bersalah..tp aku xsalahkan dia pon..aku xsmpai 1hri pon kat wad,,msuk pg ptg 2 da bleh kuar,, intan mlmnya,,k.ngah esoknya..k.mira je xtau bila kuar sbb hari rabu ( 28/07/10) Dr nk operate ltut dia nk msukkn skru..hmm..ujian lg..smua family aku trun dr besut, suda + family, c.jan + family, abg iwe n k.mah, n ramai la lg yg dri sekitar kemaman n dungun n k.terengganu..suda smapai2 je trus nangis tgk aku n k.ngah..c.jan plak than sebak smbil duk gosok blakang aku..nk buat mcm mna,, smua ni ujian buat kami semua..k.long n ayah xyah crita,, mmg trauma gler..ye la,, diorg yg tgk ngn mata kepala diorg sndiri..ayah crite2 je nangis,, dia sdih bila ingt blik sbb klu tgk kejadian yg berlaku mmg kami smua dah arwah..ayah ckp dah la 4org ank dia kat dlm keta 2..k.long plak masa kejadian lega bila tgk aku slamat, tp risau bila k.ngah aku xdpt dkluarkn lg,, k.ngah dkluarkn bila kreta dterbalikkan dlm keadaan asal..ayah aku plak risau tgk aku yg duk 'termenung' mcm xtau pape (risau kot aku hlang memori)..tp mmg aku lost kjap..ma aku sibuk duk bawa intan,, risau beb,, 2 baby lg 2..btw,, thanks kpd semua yg mmbntu,, n syukur Alhamdulillah kami semua cedera tp xparah, n syukur sbb kami msih diberi kesempatan utk menghirup lg O2 di muka bumi Allah ini..sekian wassalam..

No comments:

Post a Comment